Black Friday rykker til Danmark

Black Friday er endnu en amerikansk mærkedag, der så småt er blevet adopteret af Danmark. Udtrykket ’Black Friday’ opstod i 1960’erne i Philadelphia og var først betegnelsen for, at gaderne var sorte af mennesker, der skulle hjem fra Thanksgiving. Senere blev det – lidt vittigt – en betegnelse for detailhandlernes sorte tal i regnskabsbogen, fordi de fra januar til november ikke tjente nogen rigtige penge. I dag er Black Friday altså en shopping-dag, hvor butikkerne lokker kunder til med særligt gode tilbud.

 

En stor del af de amerikanske mærkedage har gjort sit indtog i den danske kalender, men selvom højtider såsom Halloween efterhånden er velintegreret, som var det vores egen, så er det ikke alle traditioner, som glider lige let igennem. Grunden skal findes i den danske kultur.

 

Professor i forbrugeradfærd på CBS, Torben Hansen forklarer til Politiken: "I USA er man taknemmelige og gode ved hinanden på Thanksgiving (på dansk: taksigelsesdag). Så dagen efter har man god samvittighed, og kan godt bruge lidt ekstra penge. For amerikanere er Black Friday meget mere end bare gode tilbud - det er forankret i kulturen. Sådan er det ikke i Danmark."

 

I en række videoer på MX kan du se, hvordan den amerikanske shoppe-dag, udvikler sig noget mere action-fyldt, end den fredlige højtid den kommer i kølvandet på. 

 

Hvad synes du om Black Friday? Skal det være en del af den danske kultur?

 

Link: Politiken: https://politiken.dk/forbrugogliv/forbrug/ECE2466795/forbrugereksperter-black-friday-bliver-aldrig-som-i-usa/

Link: https://www.mx.dk/viden/digital/story/25661242